we make markets. worldwide.

Rozhovor s obchodním ředitelem Messe Frankfurt Detlefem Braunem v Hospodářských Novinách

Evropa je saturovaná. Pořádat veletrhy na starém kontinentě podle Detlefa Brauna, obchodního šéfa Frankfurtských veletrhů, jednoho z lídrů trhu, k úspěchu nestačí. Frankfurt v současnosti organizuje již více veletrhů v zahraničí než doma v Německu.

Frankfurtské veletrhy jsou jedním z lídrů světového veletržnictví a největších organizátorů na světě. Podle jejich obchodního ředitele a člena představenstva Detlefa Brauna zažily loni i přes nejistou ekonomickou situaci historicky nejsilnější rok. Provozovatel veletrhů, který má světě 28 poboček a pořádá přes 80 akcí mimo Německo, sice těží ze své velikosti, i v době evropské recese podle něj ale mohou být úspěšné také další společnosti pořádající veletrhy. Šéf proslulých Messe Frankfurt jim radí opustit národní charakter a zaměřit se na organizaci veletrhů na nových prosperujících trzích mimo Evropu. Jen tak podle něj může odvětví pružněji reagovat na neočekávané změny ekonomiky.

HN: Můžete zhodnotit váš dosavadní výstavní rok?

V loňském finančním roce Frankfurtské veletrhy utržily 538 milionů eur – vůbec nejvíc ve své historii. Loni jsme také přilákali historický počet 77 300 návštěvníků. Rok 2013 je v porovnání s tím předchozím zatím klidnější. Nicméně očekáváme, že i letošek bude pozitivní, protože v prvním čtvrtletí nám rostla poptávka jak v Německu, tak i v zahraničí. Ve Frankfurtu zatím proběhly úspěšné veletrhy Heimtextil, Ambiente, Christmasworld či Musikmesse. Zároveň jsme organizovali povedené akce v zahraničí jako Intersec Dubaj či Automechanika v Indii.

HN: Cítíte, že firmy opět zlepšují svou prezentaci na veletrzích po uplynulých letech krize?

I v těžkých ekonomických časech potvrdily hlavní výstavní akce svou důležitou roli pro byznys. V době krize sice firmy osekaly své marketingové rozpočty, ale zase se zaměřily více na akce, které jim přinášejí ovoce. Proto u nich máme výsadní pozici. Potvrzuje se to mimochodem i u spousty firem z problémových zemí jižní Evropy, jako je Španělsko, Portugalsko či Řecko, které u nás chtějí vystavovat, protože se skrze naše veletrhy dostanou na globální trhy a doufají, že tím vykompenzují slabou domácí poptávku.

HN: Takže jste ani během krizových let nepocítili úbytek vystavovatelů?

Veletržnictví pochopitelně obecně odráží situaci na globálních trzích. Malé a střední firmy byly v uplynulých letech nuceny omezit své marketingové výdaje, některé firmy navíc zcela zmizely z trhu kvůli insolvenci nebo spojení s jinou firmou. Veletržnictví v tu chvíli samozřejmě čelilo velké výzvě, aby ostatním svým zákazníkům – vystavovatelům nějak pomohlo. My jsme ale optimističtí, protože dokážeme být flexibilní a jsme schopni se přizpůsobit specifickým potřebám každého sektoru. Máme za sebou investiční potenciál, který nám dovoluje rozumně upravit portfolio. Je nicméně spousta sektorů, které jsou dále obezřetné. Veletrhy vždy musí očekávat neočekávatelné.

HN: Z jakých sektorů jsou firmy, které jsou nyní nejaktivnějšími vystavovateli?

Asi to obecně koresponduje se sektory, v nichž máme nejvyhlášenější akce. Sem spadá kategorie technologie, doprava a infrastruktura, spotřeba a volný čas, textil a textilní technologie či kategorie zábava a média. Tady pořádáme veletrhy, u nichž řada vystavovatelů z celého světa považuje svou přítomnost za samozřejmost.

HN: Platí stále to, že malé a střední firmy jsou hlavními vystavovateli?

Platí to skutečně pro více než dvě třetiny vystavovatelů. Přesně tyto firmy totiž nejvíce profitují z předvádění svého zboží a služeb mezinárodnímu publiku. Posilují tak své distribuční kanály, domlouvají nové kontrakty, sledují konkurenci. Země jako Německo zároveň pomáhají menším firmám účastnit se veletrhů a nabízejí jim takzvané sdílení stánků s jinými firmami.

HN: Je nějaký sektor, který chcete jako provozovatel Frankfurtských veletrhů podporovat víc?

Jednou z věcí, na kterou se snažíme u našich největších veletrhů zaměřovat čím dál více, je udržitelný rozvoj. To znamená oblasti, jako jsou energetická efektivnost, recyklování, vodohospodárnost, likvidace odpadu či ekologické textilie. Udržitelnost je v tuto chvíli naším klíčovým tématem textilních a módních veletrhů, jakým je třeba Etická módní show. Ta je přímo zaměřena na prezentaci ekologické a „udržitelné“ módy. Ale samozřejmě organizujeme veletrhy s důrazem na ekologii i v dalších zemích, třeba Water Expo v Číně nebo Expo Recyklace v kanadském Montrealu.

HN: Přemýšleli jste třeba o oslovení tzv. start-upů?

My vždy radíme začínajícím firmám, aby se vypravily na veletrh, ať už je zrovna ekonomicky stabilní doba, nebo jsou podmínky trhu ztížené. Ujišťujeme je, že jejich účast na takových akcích je v každém případě úspěch. Také máme speciální programy a slevy pro podobné projekty, abychom jim usnadnili přístup na veletrh. Například na akce Ambiente či Tendence se mohou zájemci dostat i zadarmo.

HN: Před dvěma lety jste rozšířili prostory Frankfurtských veletrhů. Neplánujete další expanzi?

V tuto chvíli celá plocha naplňuje poptávku a je dostačující. Pokud by se to ale ukázalo jako nezbytné, jsme schopni výstavní plochy rozšířit.

HN: Proč podle vás v dnešní době tolik provozovatelů veletrhů bojuje o přežití?

Evropský trh je už v podstatě saturovaný. Významně rostou veletržní firmy v Asii a v obou Amerikách. Evropská dluhová krize, klesající domácí poptávka celé jižní Evropy a konsolidace trhu v řadě průmyslových oblastí se projevily poklesem tržeb i v našem velmi nestálém odvětví. Provozovatelé veletrhů, kteří se zvládli jako první identifikovat a etablovat na nových světových trzích, mají konkurenční výhodu. Frankfurtské veletrhy pečlivě implementovaly strategii globalizace, a to tak, že v současnosti už organizujeme více veletrhů v zahraničí než doma ve Frankfurtu. Tím jsme méně zranitelní a více odolní fluktuaci ekonomiky.

HN: Jaký je v tuto chvíli trend na globálním trhu veletrhů?

Celé odvětví, tedy i Frankfurtské veletrhy, se dívá na nové prosperující trhy a odvětví. Jsme vždy připraveni chopit se nových příležitostí, jakmile se naskytnou. Množství veletrhů, které budeme organizovat v zahraničí, poroste a také vzroste jejich důležitost. Koneckonců, veletrhy jsou zrcadlem situace na daném trhu a my jako jejich provozovatelé musíme následovat proud, abychom rozvinuli svůj byznys.

HN: Jaká další města budou veletržními centry vedle Frankfurtu?

My organizujeme veletrhy v různých zemích už přes 25 let. V našem portfoliu je přes třicet světových destinací, které jsou pečlivě vybrány, aby přinášely co největší úspěch. Jednou z našich klíčových lokalit je v tuto chvíli Asie, a tady patří k hlavním veletržním centrům Šanghaj a město Kuang-čou. Vše dále ukazuje na Jižní Koreu, Indonésii a země BRIC. Nicméně i Střední východ je velmi dobře prosperujícím trhem s rostoucí poptávkou a potenciálem pro veletrhy.

Zdroj: HN

Toolbar-Navigation